sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Toscanan päiväretki

Kävin järjestetyllä retkellä Toscanan alueella. Lähdimme aamulla 8.30 bussilla Firenzen rautatieaseman pysäkiltä.  Hiukan epäilevänä lähdin matkaan, retken hinta 55 euroa oli kuitenkin kohtuullinen. Ensimmäinen kohteemme oli pieni Monteriggionen keskiaikainen kylä lähellä Sienaa. Paikan tekee erikoiseksi se, että kaupunki olisi  ollut yksi pyhiinvaellusmatkani yöpymiskohteista. Pääsin siis kuitenkin Via Francigenan tunnelmaan, vieläpä samalla viikolla, mihin vaellus oli suunniteltu.

Muurin ympäröimä Monteriggione on rakennettu 1200-luvulla

Tässä majatalossa olisimme varmaan pyhiinvaelluksella yöpyneet, aivan kirkon kyljessä

Olipa hieno kokemus piipahtaa keskiaikaan!

Matka jatkui Sienan kaupunkiin. Nyt joku voi ihmetellä miksi sinne menen, kun juuri olin siellä. Vaan enpä päässyt silloin Duomoon, kun olin kipeänä ja toiseksi tämäkin kaupunki olisi ollut pyhiinvaelluksen yksi kohde. Sienassa meillä oli paikallinen ammattiopas, joka valotti sienalaisten elämäntapaa. Kävimme tietty Piazza del Campolla ja sitten Duomossa.

Muut jatkoivat oppaan johdolla kierrosta Duomon jälkeen, mitä menin omia polkujani. Kävin syömässä tutussa näköalapaikasssa Piazza del Campolla. Tilasin panino al porchettan chianin kera. Kuva on otettu terassilta.

Lounaan jälkeen kävin Sienan keskiviikkomarkkinoilla. Matkaan tarttui; kaksi takkia, farkut, neulepusero ja tunika.

Lyhyt takki

Pitkä malli

Sienasta jatkoimme toiseen keskiaikaiseen kaupunkiin, San Gimignanoon. Tästä kaupungista pyhiinvaelluksemme olisi alkanut juuri samaisena päivänä kun vierailimme siellä.
San Gimignanoa on kutsuttu sadan tornin kaupungiksi, koska siellä on ollut joskus torneja niin paljon. Nyt jäljellä on 14 tornia. Kaupunki on säilyttänyt keskiaikaisen tunnelmansa, keskusta on valittu Unescon maailmanperintöluetteloon.

Pyhiinvaellusreitin kyltti tuli ensimmäisenä vastaan. Kaupunki on hyvin samanoloinen kuin saman  aikakauden Monteriggione. Niin pieni, että muutaman tunnin vierailu riittää hyvin.

Turismi tuo elinkeinon kaupungille. Itse ostin kolme valokuvavedosta alueesta. Kuvat lopussa.

Aika monta tornia sain yhteen kuvaan

Penkit ovat lepuuttaneet monta kulkijaa

Lopuksi siirryttiin viinitilalle maistelemaan Chiantin alueen viinejä

Reissusta palattiin kahdeksan jälkeen illalla eli kellon ympäri oltiin liikenteessä. Kiva kokemus. Riittävästi  omaa aikaa ja mukana kuitenkin järjestettyä ohjelmaa. Voisin mennä vastaavalle reissulle uudestaan  johonkin toiseen kohteeseen. Muistoksi ostin nämä valokuvat. Ovat vielä muovin sisällä, jotta saan ne ehjänä kotiin.